De Kansspelcommissie (KSC) lanceert op regelmatige basis preventiecampagnes.
-
Eind 2022 vond in Qatar het WK voetbal plaats. Uit ervaring weten we dat zulke grote sportevenementen, en dan vooral grote voetbaltoernooien, een grote impact hebben op het gokgedrag. We zien ook bij weddenschappen dat spelers denken het spel te kennen en er beter in te kunnen worden mits de nodige training, of aan de hand van een leereffect het resultaat te kunnen voorspellen. Dat is uiteraard niet het geval. Toeval heeft steeds de bovenhand in het resultaat van een weddenschap.
De KSC wilde daarom extra in de verf zetten dat denken het spel te kunnen controleren een gevaarlijke illusie is. Ze creëerde daarom een preventiecampagne die draait rond de Illusion of Control. Er werd gekozen voor een clip die deze boodschap op een ludieke manier brengt.
-
Ter gelegenheid van EURO 2020 wilde de KSC benadrukken dat gokken altijd een vorm van vermaak moet zijn en blijven. Om problemen te vermijden is het heel belangrijk om op tijd te stoppen met gokken.
De informatie- en sensibiliseringscampagne Stop op tijd!, die zowel liep op tv als online op de sociale media, en dit tijdens de volledige duur van het Europees kampioenschap voetbal, richtte zich tot alle gokkers, of zij nu sporadisch een gokje wagen of dit op frequente basis doen.
De campagne kwam tot stand met de steun van BAGO (Belgian Association of Gaming Operators), een vereniging van 5 private kansspeloperatoren in België (casino's, speelautomatenhallen, cafés en weddenschappen, zowel online als offline) die een veilig en gecontroleerd gokaanbod willen aanbieden.
-
De strijd tegen illegale kansspelen is een prioriteit voor de KSC. Online gokken trekt steeds meer mensen aan. De meeste spelers spelen op legale goksites. Deze sites hebben een vergunning van de KSC en worden regelmatig gecontroleerd. Legale goksites moeten zich aan verschillende regels houden om de spelers te beschermen.Helaas wordt geschat dat 20% van de spelers op illegale sites terechtkomt. De risico’s die hiermee gepaard gaan zijn enorm. Er zijn geen beschermende maatregelen op illegale goksites en spelers krijgen niet eens de garantie dat zij hun eventuele winsten zullen uitbetaald krijgen. Spelers zijn zich niet altijd bewust van het gevaar dat zij lopen en soms is het voor hen zelfs niet duidelijk of de goksite die zij hebben gekozen al dan niet legaal is.Daarom lanceerde de KSC de campagne Always Play Legally ter informatie, sensibilisering en preventie van de spelers. De campagne was gericht tegen illegale goksites en werd gevoerd door de KSC in overleg met de in België vergunde online goksector. De campagne liep van 26 april 2021 tot 11 juni 2021 (start van EURO 2020).Het logo Always Play Legally mag enkel worden gebruikt door de legale goksites met een vergunning van de KSC.
- Naar aanleiding van het WK Voetbal in 2018 was er de campagne rond de FC Losers. Tijdens het wereldkampioenschap 2018 was er namelijk een enorme toename van reclame voor sportweddenschappen.De kans was groot dat vele jongeren – al dan niet voor het eerst - in aanraking zouden komen met wedden op sport. Om deze kwetsbare spelers te beschermen, lanceerde de KSC een ludieke preventiecampagne die gericht was op jongeren en hun omgeving.De campagne had een duidelijke boodschap: gokken is geen duurzame bron van inkomsten. Alles draaide rond de FC Losers, de enige club waar je liever geen deel van uitmaakt. De campagne #FanVanVerliezen vestigde de aandacht op het feit dat de winstkansen bij online gokken zo klein zijn dat je bijna graag moet verliezen om je blind in het spel te gooien.
- Bluf! was een campagne die zich richtte tot jongeren van 14 tot 18 jaar. Want hoewel weddenschappen pas toegelaten zijn vanaf 18 jaar en de meeste kansspelen pas vanaf 21 jaar, blijkt dat veel jongeren er reeds vroeger mee in aanraking komen.Voor deze campagne werden een film, een pedagogisch dossier en een educatief gezelschapsspel ontwikkeld. Het is de bedoeling om met de campagne zoveel mogelijk jongeren te bereiken en hen erop te wijzen dat een spelletje onder vrienden snel kan ontaarden in een uitzichtloze situatie van schulden en gokverslaving.Een preventiepakket Bluf! is gratis aan te vragen bij de KSC via info@gamingcommission.be.