De regering heeft aangekondigd dat zij binnenkort enkele maatregelen wil nemen tot inperking van de reclame voor kansspelen.
Om haar adviserende rol zo goed mogelijk te vervullen, heeft de Kansspelcommissie op eigen initiatief een brief gestuurd waarin zij de grote lijnen uiteenzet die volgens haar van belang zijn bij een dergelijke hervorming.
De Kansspelcommissie is voorstander van een verscherping van de maatregelen en is van mening dat deze in de eerste plaats gericht moeten zijn op de meest kwetsbare doelgroepen en tot doel moeten hebben om de hoeveelheid reclame in te perken.
De Commissie stelt daarom voor een aantal strikte maatregelen aan te nemen die voorzien in :
- het verbod op gepersonaliseerde reclame voor jongeren, uitgesloten spelers of spelers die gedurende een lange periode niet meer hebben deelgenomen aan kansspelen;
- de verplichting om reclame te combineren met waarschuwingsboodschappen;
- de mogelijkheid voor spelers om gepersonaliseerde reclame te weigeren;
- het verbod op reclame op openbare plaatsen (stations,…);
- de bepaling van het volume aan toegelaten publiciteit;
- de beperking van de personen voor wie het toegelaten is om reclame te maken.
Naast deze traditionele regelgeving is de Commissie van oordeel dat het hoofdstuk reclame op een meer moderne en flexibele manier moet worden benaderd. Ze stelt daarom voor om te werken met richtlijnen die zij aan de exploitanten kan opleggen en die de basisregels opgenomen in het regelgevend kader, adequaat zouden aanvullen.
De ervaring heeft inderdaad geleerd dat een exhaustieve opsomming van verbodsbepalingen met betrekking tot de inhoud van de reclame, zoals momenteel vervat in artikel 2 van het KB van 25 oktober 2018, niet volstaat om misbruiken en excessen te voorkomen en dat bepaalde regels snel achterhaald en niet te handhaven zijn.
Een coregulering zou tot voordeel strekken “future proof” en evolutief te zijn om beter aan te sluiten bij de realiteit en de wijzigingen op het terrein. Dit zou ook de rol van de Kansspelcommissie versterken als regulator van de sector.
Ten slotte beveelt de Commissie aan een aantal maatregelen te nemen die haar in staat stellen om krachtdadig en snel op te treden ingeval van inbreuken. Het voeren van een ellenlange sanctieprocedure, zoals thans het geval is, heeft geen enkel nut binnen het kader van een reclamecampagne die van nature kortstondig is.