Rapport: Gokreclame in de play-offs voetbal en het effect op gokactiviteit

Naar aanleiding van het reclamedebat inzake kansspelen en de publicatie van het koninklijk besluit van 25 oktober 2018[1] dat de regels voor gokreclame vastlegt en in werking trad op 1 juni 2019, heeft het Secretariaat van de Kansspelcommissie beslist om voor het eerst een kwalitatieve analyse te maken van de gokreclame aanwezig in de sport. Voor deze analyse werden de play-offs voetbal van de Jupiler Pro League geselecteerd omdat voetbal de meest gemediatiseerde sport is in België en daardoor het grootste bereik voor de aanwezige gokreclame kent.

Uit deze analyse blijkt dat gokreclame tijdens de play-offs voetbal 2019 alomtegenwoordig was. Bij elk medium dat gelinkt kan worden aan het voetbalgebeuren en de beleving errond werden voetbalsupporters op grote schaal geconfronteerd met gokreclame. Ook jongeren komen daardoor veelvuldig in aanraking met gokreclame.

De analyse van de cijfers van de geplaatste weddenschappen wijst uit dat er tijdens de play‑offs meer gegokt werd. Tijdens de play-offs werden 138.697 nieuwe accounts aangemaakt op goksites. Eén persoon kan meerdere accounts aanmaken, maar in totaal hebben 355.068 verschillende personen tijdens de play-offs geld ingezet op minstens een wedstrijd van play-off 1 of 2. Tijdens de periode van de play-offs steeg het aantal geplaatste weddenschappen met meer dan 30% in vergelijking met de periode ervoor. In de dagen vóór de start van de play-offs werd in België gemiddeld voor 3,34 miljoen euro per dag ingezet op goksites voor alle weddenschappen samen. Tijdens de periode van de play-offs steeg die gemiddelde daginzet tot 4,27 miljoen euro per dag. Gemiddeld werd er per weddenschap geplaatst tijdens de periode van de play-offs 28% meer geld ingezet dan in vergelijking met de periode ervoor. Gemiddeld werd er bijna 38 euro ingezet en verloren zij 10 euro. Alleen tijdens de eerste week van de play-offs lag de uitgekeerde winst meermaals hoger dan het totaal van de ingezette bedragen. De winst voor de gokoperatoren steeg in de periode van de play-offs met 90 procent in vergelijking met de periode ervoor. Tijdens de play-offs plaatsten gokkers dus meer verlieslatende weddenschappen dan in de periode voor de play-offs.

De link tussen gokken en sport is problematisch voor de integriteit van de sport en het risico op gokverslavingen. Van de ongeveer 34.000 mensen die zich al dan niet vrijwillig lieten blokkeren op alle goksites, probeerden er gemiddeld 680 per dag toch om zich aan te melden. Op dagen dat er meer dan één match van play-off 1 plaatsvond, lag dit gemiddelde nog hoger.

Om een gericht controle- en sanctiebeleid uit te werken en gokverslavingen tegen te gaan, wil de kansspelcommissie duidelijke regels rond gokreclame. Dat kan gaan van een reclameverbod of een verbod tot sponsoring van sportclubs over een puntensysteem tot een maximaal percentage van publieke ruimte dat door dergelijke reclameboodschappen ingenomen mag worden. Sinds eind vorig jaar zijn er dankzij het KB reclame van 25 oktober 2018 strengere regels voor gokreclame, waardoor bijvoorbeeld “Gok met mate!” als waarschuwing toegevoegd moet worden.

 

[1] Koninklijk besluit van 25 oktober 2018 betreffende de voorwaarden voor het uitbaten van kansspelen en weddenschappen via informatiemaatschappij-instrumenten

 

 

 

U kunt het Rapport: Gokreclame in de play-offs voetbal en het effect op gokactiviteit hier raadplegen.