Belgische Kansspelcommissie oordeelt na analyse: "Betalende loot boxen zijn kansspelen"

De bescherming van spelers, en van kwetsbare groepen zoals minderjarigen in het bijzonder, is de belangrijkste missie voor de Belgische Kansspelcommissie. Toen in november 2017 wereldwijd oproer ontstond over zogeheten loot boxen in videospellen, startten ingenieurs, juristen en IT-specialisten van de Kansspelcommissie met de analyse van  verschillende videospellen om te bepalen of de daarin voorkomende loot boxen of andere “in game-elementen” voldoen aan de definitie van een kansspel. Concreet ging het om de spellen Overwatch, Star Wars Battlefront II, FIFA 18 en Counter-Strike: Global Offensive. De analyse werd in april 2018 afgerond. De Kansspelcommissie kan vandaag dus meer duidelijkheid verschaffen over dit fenomeen. De Kansspelcommissie komt tot de conclusie dat betalende loot boxen kansspelen zijn. Indien deze verder worden geëxploiteerd is een strafrechtelijke aanpak aangewezen. Omdat het fenomeen ruimer is dan de 4 onderzochte spellen, doet de Kansspelcommissie een aantal aanbevelingen t.a.v. zowel de beleidsverantwoordelijken, de spelfabrikanten, de spelplatformen als van de licentieverstrekkers zoals FIFA.

Peter Naessens, Directeur bij de Kansspelcommissie: Betalende loot boxen zijn geen onschuldig onderdeel van videospelen die zich presenteren als behendigheidsspel. Spelers worden er door verleid en misleid en geen enkele van de beschermende maatregelen inzake kansspelen wordt toegepast. Nu duidelijk is dat in het bijzonder kinderen en kwetsbare personen hier onbeschermd aan worden blootgesteld, worden de spelfabrikanten maar ook betrokken partijen opgeroepen deze praktijk een halt toe te roepen.”